Olimpiada z TV5MONDE


Olimpiada z FRANҪAIS PRÉSENT


Olimpiada z FDLM


Olimpiada z OIF


W sprawie testu kulturoznawczego

Odpowiadając na pytania uczestników etapu centralnego dotyczące testu kulturoznawczego, przypominamy, iż:

TEST KULTUROZNAWCZY – sprawdzający poszerzoną znajomość historii, kultury, sztuki i cywilizacji Francji oraz, w podstawowym zakresie, krajów francuskiego obszaru językowego – jest wykonywany po polsku, jest testem wielokrotnego wyboru, nie wymaga udzielania rozbudowanych odpowiedzi, a jedynie zakreślenia odpowiedzi właściwej.

Za wykonanie testu można otrzymać maksymalnie 40 punktów, po 1 punkcie za każdą właściwie zakreśloną odpowiedź.

W celu ułatwienia uczestnikom przygotowań do tej części zawodów, informujemy, że w tym roku:

Wiadomości potrzebne do wykonania testu dotyczyć będą następujących tematów:

fot. HB

fot. HB

  • regiony Francji, ich stolice, inne miasta oraz ważne miejsca,
  • najważniejsze rzeki i pasma górskie Francji, wyspy francuskie,
  • klimat Francji,
  • ludność Francji, demografia,
  • mniejszości narodowe we Francji,
  • dynastie królewskie we Francji,
  • ustroje republikańskie w historii Francji,
  • Rewolucja Francuska, jej przyczyny, przebieg i rola,
  • Francja w okresie I. Wojny Światowej,
  • Francja w okresie II. Wojny Światowej,
  • instytucje i urzędy państwowe V. Republiki,
  • Francja jako imperium kolonialne, pozostałości systemu kolonialnego,
  • kraje i regiony francuskojęzyczne poza Francją – w Europie, Ameryce, Afryce i Azji,
  • najważniejsze budowle historyczne we Francji, w tym zabytki z listy Światowego Dziedzictwa UNESCO,
  • okresy w malarstwie francuskim, ich przedstawiciele,
  • francuskie nagrody literackie,
  • francuscy Laureaci Nagrody Nobla.

Lista zagadnień została więc zawężona. Życzymy owocnych przygotowań!

KG XXXIV OJF

20 comments to W sprawie testu kulturoznawczego

  • l'etrangere

    Szkoda, że nie będzie epok literackich. Przydałyby się chociażby do części ustnej olimpiady.Par contre ,co za wspaniała wiadomość, że nie trzeba się uczyć rezerwatów przyrody(jest ich 248 wg strony reserves-naturelles.org) ani upraw!

    Internauci uznali ten komentarz za kontrowersyjny. A co ty na ten temat myślisz ? Dobre 5 Słabe 4

  • uczestnik

    Czym kierowano się podejmując decyzję o skreśleniu z listy pewnych tematów, a także wybierając te, które nadal będą obowiązywać? Dlaczego aktualna lista została ogłoszona tak późno?
    Solidny uczestnik przygotowywał się do trzeciego etapu systematycznie, już od pewnego czasu. Zawężenie listy zagadnień niekoniecznie jest więc ułatwieniem: są osoby, które poświęciły swój czas i swoją pracę na opanowanie tematów, które teraz skreślono. W związku z tym wysiłek tych osób nie przyniesie żadnych korzyści podczas zawodów i w pewnym sensie był daremny.
    Dodatkowo, test nazywa się „testem kulturoznawczym”, a skreślone zostały np. zagadnienia dotyczące literatury, czy piosenki francuskiej. Większość tematów, które pozostały na liście dotyczy historii, co promuje uczniów klas historycznych, zmniejszając tym samym szanse osób bardziej zainteresowanych np. kulturą Francji.
    Tak późna decyzja nie tylko demotywuje, ale też sprawia, że(w związku z nierównomiernym rozkładem dziedzin z listy zagadnień)szanse będą nierówne i zależne nie od nakładu pracy, ale np. od profilu klasy.
    Proszę o wyjaśnienie, jaki był motyw podjęcia tej decyzji oraz tak późnego jej ogłoszenia.

    Internauci uznali ten komentarz za kontrowersyjny. A co ty na ten temat myślisz ? Dobre 12 Słabe 12

    • E.Kalinowska

      Drogi uczestniku,
      nigdy wysiłek włożony w zdobycie wiedzy nie jest daremny, jeżeli nie przyniesie bezpośrednich „korzyści” w trakcie Olimpiady, to z pewnościa przyda się w innej sytuacji. Zawężenie jest/było konieczne, jako że podana w programie lista zagadnień jest BARDZO szeroka, i nie da się w 40 testowych pytaniach zawrzeć wszystkiego. Jest mniej literatury, ponieważ jest jej więcej w części ustnej. Na siedemnaście podanych zagadnień 6 dotyczy historii, a więc nie jest to większość. Obawy dotyczące nierónych szans nie wydają się w żadnym razie uzasadnione. Zaproponowany test jest zbliżony – jeśli chodzi o zakres tematyczny i stopień trudności poszczególnych pytań – do stosowanych we Francji testów dot. „culture generale”.
      Proszę się nie obawiać, będą Państwo mile zaskoczeni…

      Internauci uznali ten komentarz za doskonały ! A Ty jak go oceniasz? Dobre 14 Słabe 7

  • nauczyciel

    Ja również chciałabym się dowiedzieć dlaczego podjęli Państwo taką decyzję i tak późno ją ogłosili. Wydaje mi się to mało profesjonalne. Jaką mamy gwarancję, że lista ta się już nie zmieni?

    Internauci uznali ten komentarz za kontrowersyjny. A co ty na ten temat myślisz ? Dobre 9 Słabe 7

    • E.Kalinowska

      Proszę zapoznać się z odpowiedzią na wcześniejsze uwagi uczestnika.
      Ogłoszenie informacji dot. testu na 12 dni przez jego terminem jest całkowicie wystarczające do uściślenia przygotowywanych zagadnień.
      Nie jesteśmy w stanie udzielić innych gwarancji niż komunikat na stronie OJF.
      Nie mamy innego wpływu na opinie uczestników i nauczycieli dotyczące naszego profesjonalizmu niż bieżącą praca i organizacja, które, rzecz jasna, mogą być różnie przez różne osoby oceniane.
      Szczerze życzymy powodzenia i osiągnięcia jak najlepszych wyników wszystkim uczestnikom.

      Internauci uznali ten komentarz za kontrowersyjny. A co ty na ten temat myślisz ? Dobre 8 Słabe 8

  • kibic

    Wysiłek w zdobywanie wiedzy istotnie nigdy nie jest daremny, ale nie zmienia się zasad gry w trakcie trwania konkursu. A to właśnie Państwo zrobili.

    Internauci uznali ten komentarz za kontrowersyjny. A co ty na ten temat myślisz ? Dobre 11 Słabe 7

  • kibic

    I chcialbym dodac, ze 12 dni nie jest calkowicie wystarczajace!

    Internauci uznali ten komentarz za kontrowersyjny. A co ty na ten temat myślisz ? Dobre 9 Słabe 7

  • KG OJF

    Poruszenie i związane w nim uwagi niektórych uczestników i ich nauczycieli bardzo nas dziwią. Lista zagadnień do przygotowania NIE ZOSTAŁA ZMIENIONA. Zasady gry pozostają więc takie same. OGRANICZENIE LICZBY ZAGADNIEŃ (a nie ich zmiana) miało na celu ukierunkowanie ostatnich przygotowań i zwrócenie Państwa uwagi na kwestie, które znajdą się w tegorocznym teście. Tymczasem z Państwa komentarzy wynika, że woleliby Państwo do ostatniej chwili przygotowywać się ze WSZYSTKICH zagadnień. Bardzo nam przykro, że nasze działania nie zostały właściwie docenione.

    Internauci uznali ten komentarz za doskonały ! A Ty jak go oceniasz? Dobre 16 Słabe 9

  • uczestnikk

    Uczestnikom chodzi o to,że przygotowywali się także z tematów, które wykreślono. Wielu z nas przygotowało szczegółowo i poświęciło wiele czasu tematom wykreślonym, a mniej tym, które zostały. Uważam to za niesprawiedliwe. Tak nie powinno się robić.

    Internauci uznali ten komentarz za kontrowersyjny. A co ty na ten temat myślisz ? Dobre 13 Słabe 8

  • uczestnikk

    Poza tym istotny jest również czas, który poświęciliśmy usuniętym tematom, a mogliśmy go poświęcić czemuś innemu. Oczywiście wiedza, którą zdobyliśmy, będzie nam służyć, ale przecież czas do olimpiady jest ograniczony.

    Internauci uznali ten komentarz za kontrowersyjny. A co ty na ten temat myślisz ? Dobre 8 Słabe 8

  • Uczestniczka

    Kieruję moje słowa do oburzonych uczestników: popatrzcie na to z tej perspektywy, przecież wszyscy mieli podane wcześniej więcej tematów i wszyscy dopiero teraz dowiedzieli się ich ograniczeniu, tak więc każdy jest w tej samej sytuacji i nie ma w tym nic niesprawiedliwego, bo każdy kto już zaczął się przygotowywać poświęcił czas rownież na opracowanie tematów, których nie będzie, nie tylko Wy :) Każdy jest w tej samej sytuacji, także nic nie straciliście :) Pozdrawiam i życzę owocnych przygotowań :)

    Internauci uznali ten komentarz za kontrowersyjny. A co ty na ten temat myślisz ? Dobre 12 Słabe 9

  • jeszcze inna uczestniczka

    Wydaje mi się, że większość oburza się tylko dla zasady… Rozumiem, że za dużo nauki każdego by sfrustrowało, ale nie przesadzajcie. Rzeczywiście, to wprost oburzające, że Komitet śmiał sprecyzować swoje wymagania, i że niektórych z nas ominie ta wspaniała okazja do nauczenia się wszystkich 248 rezerwatów francuskich na pamięć. Ja osobiście jestem przeszczęśliwa i bardzo Państwu za to dziękuję :)

    Internauci uznali ten komentarz za doskonały ! A Ty jak go oceniasz? Dobre 17 Słabe 10

  • uczestnikk

    Powiedzmy sobie szczerze, że organizatorzy mogli równie dobrze napisać w wymaganiach : historia i kultura Francji, a tymczasem wiemy jakie zagadnienia konkretnie obowiązują na teście i możemy się przez to dobrze przygotować. Wasze wyrzuty są niedorzeczne.

    Internauci uznali ten komentarz za doskonały ! A Ty jak go oceniasz? Dobre 15 Słabe 8

  • uczestniczka

    Czy podczas części ustnej będzie można mieć ze sobą tekst do interpretacji i korzystać z cytatów? Dziękuję za odpowiedź

    Oceń komentarz: konstruktywny czy niezbyt konstruktywny ? Dobre 2 Słabe 1

    • E.Kalinowska

      Oczywiście, że tekst do interpretacji można mieć ze sobą, nawet należy :)
      Nierozsądne by było wymaganie od uczestników aby uczyli się interpretowanych tekstów na pamięć ;)

      Internauci uznali ten komentarz za doskonały ! A Ty jak go oceniasz? Dobre 7 Słabe 0

  • Ania

    Nawiązując do tematu prezentacji ustnych, chciałabym spytać czy uczestnicy mogą mieć plan prezentacji lektur, zawierający kluczowe wątki, które będą chcieli rozwinąć ?
    W stresie nietrudno o nagły zanik pamięci a taki plan byłby bardzo pomocny :)

    Internauci uznali ten komentarz za doskonały ! A Ty jak go oceniasz? Dobre 11 Słabe 1

    • KG OJF

      Posiadanie notatek z planem nie jest przewidziane, a w razie kłopotów można przecież zmienić przyjętą wczesniej kolejnosc prezentacji, a takze liczyć na wsparcie komisji

      Oceń komentarz: konstruktywny czy niezbyt konstruktywny ? Dobre 2 Słabe 0

  • uczestnik

    Czy prezentacja lektury powinna zawierać również interpretację dzieła? Bardzo proszę o odpowiedź

    Oceń komentarz: konstruktywny czy niezbyt konstruktywny ? Dobre 1 Słabe 2

    • KG OJF

      Na początek 5-7 minutowa prezentacja dzieła. Potem Komisja zadaje pytania do prezentacji. Następnie uczestnik przechodzi do interpretacji fragmentu dzieła, które prezentował. Interpretacja trwa 5-7 minut i Komisja zadaje do niej pytania. Cała ta część jest w j.polskim. Dopiero na koniec jest rozmowa z Komisją w j. francuskim.

      Oceń komentarz: konstruktywny czy niezbyt konstruktywny ? Dobre 0 Słabe 0

  • Uczestniczka

    Czy ta lista zagadnień obowiązuje też na finał XXXV OJF, czy obowiązuje zakres poszerzony, opublikowany w zakładce „program”. Uprzejmie proszę o szybką odpowiedź :)

    Oceń komentarz: konstruktywny czy niezbyt konstruktywny ? Dobre 0 Słabe 1

Leave a Reply to kibic

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>