Olimpiada z TV5MONDE


Olimpiada z FRANҪAIS PRÉSENT


Olimpiada z FDLM


Olimpiada z OIF


FAQ

I. Czy uczniowie ze szkół, w których nie jest nauczany język francuski mogą wziąć udział w OJF ?
Tak, uczniowie szkół, gdzie nie jest nauczany język francuski mogą wziąć udział w OJF. Szkoła powinna zarejestrować się przez formularz zgłoszeniowy na stronie OJF i zgłosić udział swoich uczniów; do sprawdzenia testu/testów dyrektor szkoły może zaprosić nauczyciela z innej szkoły (lub emerytowanego), albo też porozumieć się ze szkołą, której uczniowie biorą udział w OJF i pracuje w niej nauczyciel francuskiego. Uczniowie mogą napisać test w tej szkole – po uzgodnieniu sprawy między 2 szkołami.

II. Co zrobić w sytuacji nakładania się terminów dwóch olimpiad, w których uczeń zamierza wziąć udział?
Ze względu na znaczną liczbę (ponad 30) olimpiad przedmiotowych, tematycznych i zawodowych oraz ograniczone okresy organizacji kolejnych etapów olimpiad w ciągu roku szkolnego (dni świąteczne, zmienne okresy ferii zimowych), ułożenie harmonogramu tak, aby żadne terminy się nie nakładały, jest niemożliwe. Uczeń musi zatem dokonać wyboru i wziąć udział tylko w jednej z planowanych olimpiad.
Indywidualny tryb odbycia etapu szkolnego nie jest możliwy, wszyscy uczestnicy piszą test tego samego dnia i o tej samej godzinie.
Nie ma możliwości indywidulnego podejścia do części pisemnej w czasie etapu okręgowego i centralnego. Można natomiast starać się o zmianę godziny odbycia części ustnej – w tej sprawie należy zwrócić się do odpowiedniego Komitetu Okręgowego (dot. etapu okręgowego) lub do Komitetu Głównego (dot. etapu centralnego).

III. Dlaczego nie ma ustalonego progu punktowego zapewniającego kwalifikację do etapu okręgowego po etapie szkolnym?
Próg punktowy gwarantujący kwalifikację do II etapu nie jest określony w sposób sztywny. Ten próg jest zmienny ze względu na różny co roku poziom wiedzy i umiejętności uczestników; pozwala to na zakwalifikowanie do etapu okręgowego podobnej liczby uczestników, nawet jeśli poziom znajomości języka francuskiego jest niższy w danym roku szkolnym.
Protokoły zbiorcze KO są sporządzane na podstawie zweryfikowanych wyników obliczonych w szkołach i zamieszczonych w protokołach szkolnych. Nie jest zatem zasadne zadawanie pytań, zgłaszanie uwag i skarg dot. kwalifikacji do etapu okręgowego, opierających się jedynie na znajomości wyniku obliczonego w szkole.

IV. Czy podczas odpowiedzi ustnych (etap okręgowy i centralny) uczestnik może mieć przy sobie zapisany plan wypowiedzi?
Tak, uczestnik może mieć przy sobie plan wypowiedzi – sporządzony po polsku lub francusku. Taki plan nie może zawierać żadnych informacji szczegółowych (nazw własnych osób i/lub miejsc itp.), a tylko punkty przypominające uczestnikowi kolejność elementów wypowiedzi.

V. Czy uczeń klas I, II lub III, który uzyskał tytuł laureata lub finalisty jest zwolniony z matury w roku, w którym do niej przystąpi?
Zwolnienie z matury, włącznie z określeniem poziomów egzaminu maturalnego, jest regulowane przez Ustawę o systemie oświaty:

Organizatorzy olimpiad nie podejmują w tej kwestii żadnych decyzji.